werkwoorden in de zomertuin

Ik vind het leven in st. Petersburg best duur. Uit eten gaan is maar net iets goedkoper dan in Nederland en in de supermarkten betaal je ook hoge prijzen. Luxeartikelen gaan voor Hollandse prijzen over de toonbank en een appartement kopen of huren is hier ook zeker niet goedkoper dan in Nederland. En toch liggen de lonen hier een stuk lager. Ik snap niet hoe mensen hier rond kunnen komen. Misschien dragen ze veel minder geld af aan de overheid en verzekeringen enz.

Je merkt vooral dat ouderen en arbeidsongeschikten het hier moeilijk hebben. Die proberen op allerlei manieren aan geld te komen. Zo zitten er bijvoorbeeld veel invalide mannen van middelbare leeftijd op straat te bedelen. Veel van hen hebben hun ledematen verloren tijdens de oorlogen in Afghanistan of Tsjetsjeniƫ. En overal zie je oude vrouwtjes bloemen of fruit en groenten op straat verkopen, zoals je hierboven ziet. Ik hoorde van onze gids Julia dat een pensioen hier minder dan 100 euro per maand bedraagt.

En dan die contrasten. Door die straten waar de veteranen bedelen lopen hip geklede jongeren, met standaard een mobieltje aan hun oren, en langs plekken waar de babuschka’s hun bloemen verkopen scheuren de duurste auto’s. Die dure auto’s zijn hier trouwens helemaal niet praktisch want de stad is heel vies en er zijn nauwelijks goede parkeerplekken. Zo’n auto ziet er dus binnen no time niet meer uit. Maar dat mag niet deren, het gaat het idee natuurlijk.

Wij hadden vandaag weer een practicum les. We hebben in de mooie zomertuin (Letni Sad, zie op de foto) werkwoorden geoefend. Het blijft moeilijk om zinnen te maken, maar het lukt iedere dag ietsje beter. Ik begin me steeds meer te realiseren dat ik na deze zomer toch echt door moet gaan met Russisch leren, anders ben ik het zo weer kwijt!

Geen opmerkingen: