2008: het jaar van de families

Het huiswerk is weer af, woordjes leren en grammatica oefenen, dat was lang geleden. Ik krijg hier weer hele visioenen over de middelbare school, maar die zal ik jullie besparen. Dit weekend zijn we twee dagen vrij, en dat is toch ook wel lekker. Vanmorgen ben ik alvast naar het stadion van Zenit st. Petersburg geweest om kaartjes te halen voor de voetbalwedstrijd van zondag. Ik ben benieuwd hoe het er in een Russisch voetbalstadion aan toe gaat.

Meestal reizen we hier trouwens met de metro. Dat is geweldig. Nergens anders ter wereld ligt het metrosysteem zo diep onder de grond als in st. Petersburg, de roltrappen nemen je zo’n honderd meter mee naar beneden. Sommige stations zijn van binnen schitterend, heel ruim opgezet, overal marmer, kleurige mozaïeken in de muren en veel beelden en kunstwerken. Anderen zijn overigens ook gewoon lelijk.

Het kost wel veel tijd om met de metro te reizen, allereerst moet je al die meters naar beneden en dan is de afstand tussen de stations ook nog eens heel groot. Soms reis je 10 minuten tussen 2 stations. Heel grappig is ook dat onderaan de roltrap van de metro altijd een mevrouw in een hokje zit, in een soort telefooncel, om te controleren of iedereen zich wel netjes gedraagt. Foto’s nemen is verboden, eten ook, en iedereen moet aan de rechterkant van de trap gaan staan zodat anderen er langs kunnen lopen. Dat komt allemaal heel precies. Geen foto’s van de metro hier omdat ik een beetje bang ben voor de Russische bewakers, maar hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Petersburg_Metro staan er genoeg. En misschien kan ik er nog stiekem een paar maken binnenkort.

p.s. overal in de stad kwam ik de afgelopen dagen deze billboards tegen. Er staat op: 2008 het jaar van de families, wij kiezen voor de liefde. Ideetje voor André Rouvoet?

Geen opmerkingen: