superman dick advocaat en de bruid

Superman Dick Advocaat verwelkomde mij gisteren langs de weg in Sint-Petersburg. Achter zijn poster zie je nog net iets van de oerlelijke flatgebouwen in het gedeelte van de stad waar ik verblijf. Maar dat mag de pret niet drukken...ik ben er!

Mijn koffer helaas nog niet. Die is waarschijnlijk in Praag achterbleven, waar ik tijdens mijn vlucht moest overstappen. Ik bleef gisteren heel verloren in mijn eentje over bij de bagageband op het vliegveld, nadat alle anderen mét bagage waren vertrokken. Eerst dus maar eens naar het 'lost en found' loket gegaan. 7 formulieren, 10 handtekeningen en 20 stempels later kwam ik daar weer vandaan. En nadat cursuscoördinator Bart ongeveer 50 telefoontjes naar het lost & found office heeft gepleegd, weten we nu dat de koffer in het land is en dat hij hier zo snel mogelijk bij het appartement langs wordt gebracht.

Een hele opluchting, want mijn medicijnen zaten erin. Stom genoeg had ik die niet mijn handbagage gedaan. We waren al bij de apotheek langsgegaan om te vragen of ze daar het middel ook kennen, maar daar werden met de karakteristieke chagrijnige Russische blik weggestuurd.

Ik woon hier met 5 andere cursisten in een appartement in het westen van de stad. De cursus begint morgen pas, dus vandaag konden we nog even de stad in. Daar hebben we bovenal veel bruiloften gezien. Waar je ook om je heen keek, overal liepen bruidsparen met een hele stoet familieleden erachteraan. Overal werden trouwfoto's genomen en limousine's voorgereden. De Russen trouwens volgens mij groots, en vaak. Ik heb me laten vertellen dat ze net zo vaak scheiden, en dat moet bijna wel aan al die bruiloften te zien.

Verder hebben we in de stad lang over de Nevski Prospekt gelopen, de bekendste straat hier, en natuurlijk ook langs de Neva. Maar over dat alles later meer. tot morgen!


1 opmerking:

Slavistix Translation Services zei

De bruiloften zijn inderdaad erg druk en gezellig. Vaak worden deze 2 of 3 dagen uitgebreid gevierd. Eerst met alle gasten en daarna met slechts de familieleden. Totaal andere traditie dan bijvoorbeeld in Nederland.